I am Michelle

Michelle är en genusfokuserad mamma och förskollärare med mycket tankar och känslor.

Mmmmmmmmmmh!

Publicerad 2009-10-06 19:49:21 i Allmänt,

Hej!
Sitter här alldeles sömnig, men just nu gaaanska smärtfri. Är så skönt. Har så ont överallt jämt nu. Foglossning visste jag inte vad det var innan..bara något alla gravida pratade om...Men NU vet jag. Kära nån...
Dessutom har jag varit småförkyld sista tiden. Idag tog den ny sats och satte sig som halsont och ont över bihålor bland annat. Men efter andra eller tredje dosen värktabletter idag,gav det värsta med sig av bihålor och hals. En stor mugg kaffe gjorde sitt också. Kan inte dricka så mycket kaffe nu för tiden, pgr av halsbrännan. Men ibland går det, och då är det såå gott. Kexchokladen till var inte så dum heller :)
Mmmmmmmmh!!

Vet ni vad som mer är "mmmmmmmh!!" Falukorv i ugn. Jag vet att jag pratat om det innan, men det är sååå gott. Jag gjorde ju det häromdagen, och idag åt jag sista resterna. Mmmmmmmmm! :) Så himla gott. Så här såg det ut när jag tillverkade allt det fantastiska!
    
Mums mums mums. Och Potatis till! Mums mums mums!! Husman!! :)

Något mer som är njutbart i min numera havandeskapspenningvardag (sjukskrivelsen är slut..och det är nu havandeskapspenning som gäller) är Lars Winnerbäck! Lars Winnerbäck är höst för mig. Hans skivor passar sååå bra till varje höst. Får så himla fina känslor i kroppen av Winnerbäck och höst. Och denna höst släppte han en skiva precis lagom! Nya skivan kom till mig, på posten, t.om en dag innan skivsläpp. Naaaajs. Först var jag lite tveksam..men nu..åååh jättebra skiva. Krävde bara några lyssningar. Den är fiiinfin. Jag varierar den med lite andra winnerbäckskivor från stora winnerbäcksamlingen. Winnerbäckigt värre!



För övrigt, min mamma har lärt sig att föra över bilder från sin mobil till sin dator OCH sedan skicka bilder till mej. Hon är otrolig min lilla mamma :) Fick denna bild på mail bland annat. Inte klokt vilken snygg dotter hon har ;) Bilden är från julen 08. Tänk..då visste man inte att man skulle vara en sliten mor ett år efteråt :) Får ta en liknande bild denna jul och jämföra..om jag ser gammal och moderlig ut, istället för så här posigt tonårigt ut :)



Ja..för övrigt så är tempen i lägenheten äntligen under 30 grader. Peab har lyckats fixa...ååååh va underbart! Men vi hann nästan bli helt knäckta.

Imorgon ska jag till sjukgymnast klockan 08:00 och lära mej handskas med min ajjiga kropp. Känns knappt som det är någon idé nu..ska ju typ föda snart..Men kanske kan tiden fram tills dess bli lite drägligare.
Jag och Uffe ska även till en kommuntant och skriva på papper att Uffe är pappa till mitt barn och vårdnad och grejer. Känns vuxet och konstigt (eftersom barnet inte är här än) Men bra! Det skulle tydligen skynda på grejer..att man får pengar snabbare när han tar ut sina 10 pappadagar i början...eller ja..nåt sånt.

Någon som har en jättebra plan på hur man lägger upp föräldraledighet? Ni får gärna dela med er av den planen isåfall..det är svååårt. Jag är dålig på allt sådant här vuxet....

Kram och hej!

Kommentarer

Postat av: Willes mamma

Publicerad 2009-10-06 20:34:17

Hej, är Kultis från FL. jag kan tipsa om hur vi la upp dagarna under föräldraledigheten. Första året var jag hemma men tog bara 3 (ett par månader 4dagar) per vecka. sen stannade mannen min hemma ca.4månader innan Wille började på förskolan och då tog han ut 5dagar i veckan (4 grundad på SGI och 1dag lägsta nivå). Man ska ta ut 5dagar efter barnet fyllt 1år om man varken jobbar eller vill förlora SGI. När han började på förskolan hade vi väldigt många dagar kvar som jag nu kunnat utnyttja för att täcka upp timmarna till heltid (jobbar 33h/v) utan att förlora SGI. Tanken bakom är att Willes dagar kortas och att tex sommarledigheten kan förlängas. Ett plus är att får vi nu ett till barn så får jag bättre betalt då FP grundas på min fulla 100%lön. Hoppas detta hjälpte lite iaf. Alla hittar sitt sätt, håller tummarna att ni hittar ert.

kram

Postat av: IamMichelle

Publicerad 2009-10-06 20:36:27

Åh tack för tips!! Behöver alla tips i världen!!

Kram på dej!!!

Postat av: Din moder

Publicerad 2009-10-06 21:26:22

Du den "falukorv i ugn" ser verkligen smaskig ut.

Postat av: Pontus

Publicerad 2009-10-07 10:18:22

Vet inget om foraldrarledighet men hittade din blogg och tankte saga hej! Och blev grymt sugen pa falukorv nu!

Postat av: IamMichelle

Publicerad 2009-10-07 10:32:39

Hej Pontus!

hahaha :) Attans..inga föräldraledighetstips att ge. hehe.

Yes falukorv i ugn är underskattat. Man bör äta det flera ggr i veckan. hehe :)Du får fixa till det när du kommer hem igen! Kanske inte finns så mkt falukorv där du är för tillfället :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Michelle

Nybliven 30-åring med en dotter på 3 år och en sambo som närmar sig 35 år. Bor i en liten tätort utanför stockholm. Jobbar som förskollärare. Peppar min omgivning på genusmedvetenhet och tycker extremt illa om smygrasister. Älskar Ugglor och småland.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela