I am Michelle

Michelle är en genusfokuserad mamma och förskollärare med mycket tankar och känslor.

Alla helgons dag

Publicerad 2009-11-01 11:12:43 i Allmänt,

Det är lördag den 31 oktober.
Jag gillar inte det där med halloween så mycket alls...jag föredrar alla helgons dag. man tänder ljus för de man vill minnas, och minns. Man springer inte omkring utklädda och skrämmer varandra och tigger godis. Amerikanskt tjaffs.
Jag har inga gravplatser att gå till i Bålsta. Mina nära ligger begravda någon annan stans. Men vi besökte ändå en kyrkogård denna dag. Jag tycker det är så fint med alla ljus och stämningsfullt på något vis.



Så vi tog en promenad vid kalmar kyrka. Ja, det är konstigt att saker heter Kalmar här i Bålsta. Men känns väl bra för en smålänning :) Vi har Kalmar kyrka... Kalmar sund..osv.


Ganska svårt att fota mörker och ljus, när man inte kunde ställa kameran på något. Blev skakigt. Men ja..det var väldigt fint där på kyrkogården i alla fall...

Sedan hade vi ju tänkt att gå på bio. Men det blev inte så. De filmerna vi ville se gick för sent på kvällen. Uffe jobbar ju helg, så han skulle upp tidigt på söndagen. Blev film hemma istället sedan. Men det gick väldigt bra också. Gårdagen var ju ganska mycket åka bil och kaos. Så att ta det väldigt lugnt var heeelt ok.

Jag började äntligen med projektet: Packa väskan till B.B också. Kändes konstigt att packa åt en människa man inte träffat än. Kom på att jag ska köpa ett par bebisbyxor extra och en mössa..Får bli inom kort. För jag tänker föda snart! Packade även lite kläder åt mig själv och sådär..Och choooklaaad! Man måste ha choklad när man ska föda barn.



Sedan avslutade jag kvällen med att läsa en god bok: Mia Skäringers "Dyngkåt och hur helig som helst." Jätterolig och bra bok! Läs den! Skräms inte av knasig titel :)



Till slut..så här såg jag och Uffe ut denna lördag. Vi är så menlöst söta ibland :)


Hej då :)

Kommentarer

Postat av: emma

Publicerad 2009-11-02 19:45:05

mamma och pappa berättade att de hört på nått tv-program att hasse aro (av alla människor) varje år på allhelgona brukade ta med sig 24 ljus och gå till kyrkogården. några satte han på anhörigas gravar och resten satte han på gravar som såg lite övergivna och mörka ut. det var tydligen en familjetradition att göra så. iaf, det tycker jag var jättefint och en god idé att göra på framtida allhelgona för oss i exil. :)

Postat av: Michelle själv.

Publicerad 2009-11-03 12:02:47

Hasse Aro då..har han ett så stort hjärta :) Ja det var faktiskt fint...ska tänka på det till nästa år :)

Postat av: Emelie

Publicerad 2009-11-04 15:07:53

Hej Michelle.. Oh va roligt ja verkligen hejja oss :) Hände tyvärr inte speciellt mkt efter promenaden förutom lite extra ont pågrund av foglossning precis som för dig.. =) Kommer lite molande mensvärks liknande ibland men liksom inget mer än så.. Börjar mer och mer inse att jag kanske kommer gå över tiden.. Vilket jag verkligen inte har lust med.. Nu längtar vi alla efter den lilla sötnosen som ska komma ut.. Hur känner du inför att kanske gå över tiden?? Hoppas att dom små kommer snart.. Lycka till med allt nu :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Michelle

Nybliven 30-åring med en dotter på 3 år och en sambo som närmar sig 35 år. Bor i en liten tätort utanför stockholm. Jobbar som förskollärare. Peppar min omgivning på genusmedvetenhet och tycker extremt illa om smygrasister. Älskar Ugglor och småland.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela