I am Michelle

Michelle är en genusfokuserad mamma och förskollärare med mycket tankar och känslor.

Cykelsemester till Fjällnora.

Publicerad 2008-07-23 11:40:58 i Allmänt,


Jag och Fredrik bestämde för längesedan att vi skulle ut och cykla. Vi skulle cykla ganska långt tänkte vi först. Men resan kortades ner ganska mycket. Vi kom på att vi inte var så bra på att packa smart, och att Fredriks däck inte var de bästa, och att det skulle bli dåligt väder.
Så vi styrde cyklarna mot Fjällnora, ute på landet, mot Almunge, några mil utanför Uppsala.


Paus vid Gunsta.


Jag är ett spöke där i mitten.


Fredrik cyklade med den här på ryggen. Aj aj ryggen.


Så här såg min cykel ut, plus en ryggsäck jag hade på mig.
Tuung cykel. Men det funka.


Framme i Fjällnora. Jag blev överförtjust. det var ett jättemysigt ställe. Det fanns getter, kor, hästar, grisar. Söta små stugor att hyra, badplats, café, uthyrning av diverse båtar, minigolf, camping, dusch, toalett..ja det mesta!! Men ändå kändes det sådär sparsmakat och lagom och som man verkligen var på landet.
Vi tänkte campa i någon skog där i närheten, men så upptäckte vi att det bara kostade 60 kronor dygnet att campa med tält! Vi slog till!!






Lite välförjänt macka efter tung cykeltur.


Jättegott!! Receptet är enkelt!

Kaffe med skogaholmslimpa

 1 limpa. Duttar dit mjukost med smak av fetaost och soltorkade tomater.
1 kopp kaffe.
Sedan har ni ett fint fika, som håller dig mätt länge.


Smaaaajl for meee Fredrik!! Jag hade inte vid detta tillfället fått min digitalkamera laddad än. Så Jag hade med mig min gamla kamera. Känns lite spännande att faktiskt framkalla bilder för en gångs skull, utan att ha någon aning om hur de blev. De bilderna ni tittar på nu togs med Fredriks mobil faktiskt.


Helt okej väder.


Tältet är uppe! Vi ligger och tar igen oss lite och tittar på vår fina utsikt över ängar och en smålandsgärsgård (stavas det så?)


Jag viftar med bena lite..kanske kan man vifta bort den begynnande träningsvärken.
Vi lyssnar även på triangeldramat intill. En husvagn med Göran, Bosse och Eva som var fulla när vi anlände och fulla när vi åkte därifrån. De talades om att vara andrahandsval, att ligga med varandra...och ja..det var väl ungefär det där de ältade. Mycket musik spelades också..Plura, Elvis och ToTo bland annat.


Efter att Fredrik nästan eldat upp gräsmattan utanför vårt tält med spritköket, och vi ätit en missag bestående av nån mexikansk pastasås med mackaroner. Jajjamensan..lyxigt värre..Gick vi mot sjön med en flarra vin. På vägen dit samtalade vi en stund med roliga fina grisar.


Solnedgång i Fjällnora var löjligt vackert.




Sedan från ingenstans kom två ynglingar i en båt. De lade till vid en badflotte och spelade Bob Marley på hög volym. Ojoj..det var löjligt mysigt och skojigt. Solnedgång, vin, en bästis, och bob marleytoner som gungar över sjön.
Och bäst av allt...Inte ett endaste knott eller mygga!!


När vinet var slut gick vi tillbaka till tältet.


Då såg jag plötsligt ut så här...hmm.


..och så här. Jag försöker alltså va lite cool och typ kanske snusa..bara lite. Ojoj så coolt.
Sedan lyssnade vi på Eva, Göran och Bosse, gick på nattpromenad och såg en räv, hittade en jättefin brygga. SEDAN KOM MYGGEN...aaaaa!!!! Då stängde vi in oss i tältet....och lyssnade på Eva, Göran och Bosse tills vi somna.


Godmorgon Fredrik. Ny dag. Ny t-shirt.


Kaffe på caféet. Planering av dagen. Ska vi stanna här, eller cykla hem. Det vankas ju dåligt väder sägs det...hmm..hmm..


Han är bra den här. Och vi bestämde oss för att cykla hem frammåt eftermiddagen. Efter vi simmat (KALLT VAR DET)druckit kaffe och ätit skogaholmslimpa.


Mycket kaffe blev det. Kaffet smakade lägerled. Det va konstigt..men det fick gå.


Hej å hå..cykla mot Uppsala igen.


Jättefint.


Man vet att man är på landet när de här skyltarna dyker upp. Tractorpulling. Yeeey.


Tappra cyklare. Även om det inte blev toklångt, var vi faktiskt skitdukiga. För det var VARMT och det var TUNGT. och det blev iaf 4-5 mil.
Fjällnora var ett smultronställe. Återvänder gärna någon mer gång. Nu ser jag fram emot att framkalla de andra bilderna, och vara ledig några dar till, innan jag börjar jobba igen.

Puss.

Kommentarer

Postat av: Maya

Publicerad 2008-07-25 13:01:12

Att ni skulle ha matchande kepsar, var det förbestämt?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Michelle

Nybliven 30-åring med en dotter på 3 år och en sambo som närmar sig 35 år. Bor i en liten tätort utanför stockholm. Jobbar som förskollärare. Peppar min omgivning på genusmedvetenhet och tycker extremt illa om smygrasister. Älskar Ugglor och småland.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela